Wednesday, October 25, 2006

web 2.0

Blogit ja wikipedia edustavat web 2.0 maailmaa. Molemmissa aktiivisia sisällöntuottajia ovat verkon käyttäjät, tieto on avointa ja kaikkein saavutettavissa. Voiko tätä uutta toimintatapaa käyttää koulutuksessa?

Tästä listasta voi aloittaa tutustumisen muuttuneeseen nettiin.
Etsi blogeja, jotka käsittelevät opetusta, etsi myös harrastukseesi liittyviä blogeja. – Kommentoi niitä tai aloita oma blogi.
Tutustuwikipediaan ja jos et rohkene kirjoittaa, mieti mitä kirjoittaisit.
Jos on aikaa voit tutustua IRC-Galleriaan
OvatkoMessenger ja Skype jo tuttuja?

Mihin muihin web 2.0 tyyppisiin palveluihin verkossa kannattaa tutustua? Anna vinkkejä.


Matkakuva 2. Öresundsbron tuli ”korkattua”

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Blogi voisi olla hyvä verkko-opetuksessa. Kun kontaktitunnit ovat harvassa, opettaja voisi kirjata blogiin havaintojaan ja antaa vinkkejä vaikkapa joukkoviestimien uutisoinnista vähän samaan tapaan kuin Kirsti tässä blogissa.

Opiskelijat puolestaan voisivat esittää kysymyksiä opettajalle ja miksei toisilleenkin. Blogi tukisi parhaimmillaan verkko-opetuksen yhteisöllisyyttä.

Blogin pitäisi kuitenkin olla eri toiminto kuin verkko-oppimisympäristön keskustelupalstan. Ehkä blogi voisi olla sijoitettuna oman toimipisteen www-sivuille. Kysymysten määrää on kuitenkin vaikea ennakoida.

1:20 AM  
Blogger Kirsti said...

Kiitos Heli ajatuksista :)

Tosiaan blogi ei ole samakuin oppimisalustan keskustelupalsta, jotka usen näyttävät olevan aika kaavamaisia. Blogissa olisi helpompi viitata toisiin blogeihin ja tavallaan epävirallisemmin keskustella opiskelijoiden ja miksei muidenkin kanssa.

Blogiinhan olisi mahdollista kerätä vaikka mitä asiantuntijoita.

Ajattelisin, että tietty avoimmuus ja verkostomaisuus mahdollistuisi näin.

Kysymysten määrästä, eipä näitä kommentteja tunnu suuresti tulevan. Ehkä se ylenpalttisten kysymysten määrä on turhaa pelkoa ja samalla kun vastaa yhdelle, saavat muutikin vastauksen.

Summa summaarum, jotain uutta verkko-opiskelu kaipaa.

5:51 AM  

Post a Comment

<< Home