Sunday, September 24, 2006

Luokkahuoneopetuksen muuttumattomuus ja kouluoppiminen

Viikonloppu on kulunut ja strategisetlinjaukset ovat käyneet mielessä. Itse asiassa etsin käsiini opettajakoulutusaikaisen kirjan: Reijo Miettinen, Koulun muuttamisen mahdollisuudesta. (1990)
Lainaus luvusta: 2 Luokkahuoneopetuksen muuttumattomuus ja kouluoppiminen.

”… tekivät huomion, että opettajat tekevät työtä luokassa yksin. Tähän tosiasiaan liittyvät toisen opetukseen puuttumattomuuden ja autonomian ehdottomat periaatteet. John Goodladin tutkimuksessa tuli selvästi näkyviin, että opettajien kesken käytiin hyvin vähän keskustelua pedagogisista ratkaisuista ja opetustyöstä. Eristyneisyys ja yksintyöskentely tekevät uusien välineiden omaksumisen ja kehittelyn mahdottomaksi. Yksittäisen opettajan aika jaa voimavarat eivät mitenkään riitä uudenlaisten ratkaisujen kehittämiseksi”

Lainaus luvusta 5. Opettajien ajattelu ja sen tutkimus
” … kirjottaja nostaa lapsen vuosisataisen passiivisuuden ylläpitämisen lähes opetuksen tehokkuuden synonyymiksi. …”

Mielestäni tässä näissä on tiivistetysti kirjan viesti, vaikka kirja onkin vanha, suosittelen sitä kaikille opettajille ja muille kouluoppimisesta kiinnostuneille. Teksti sopii vielä tähänkin päivään.


Eilen oli syyspäiväntasaus, siis tästä eteenpäin näillä leveysasteilla yö on päivää pidempi. Ja suomalisten työteho kasvaa samassa suhteessa, oletteko huomanneet suurin osa töistä tehdään, loka-, marras-, tammi-, helmi- ja maaliskuussa….. TYÖNILOA!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home