Sunday, March 12, 2006

mp3: osa 1


Syksyllä 05 SAMKissa oli verkko-opetuksen asiantuntija Hanne Koli luennoimassa, verkko-oppimistehtävistä ja oppimisaihioista. Paljon hyviä ajatuksia, mieltäni jäi vaivaamaan mp3- soitin – kätevä apuväline, jolla opettaja voi äänittää puhetta. esim. antaessaan palautetta verkko-oppimistehtävistä. Sitten siirretään puhetiedosto verkko-oppimisympäristöön. Näin opettajan tapa antaa palautetta opiskelijoiden kirjallisista töistä muuttaa muotoaan tekstistä ääneksi ja samalla työn tekeminen nopeutuu. Toisaalta osa opiskelijoista omaksuu asiat paremmin kuullessaan kuin lukiessaan kirjallista tekstiä. Loistava ajatus - teoriassa.

Asia unohtui. Joulunjälkeen tapasin Pekka K:n ja hän esitteli uutta mp3-soitintaan ja kehui kuinka näppärä se on. Nyt, mp3-soitin on pakko saada ;) Periaatteeni on, että ennen kuin aloitan jonkin uuden ominaisuuden kehittämisen ja markkinoinnin näissä verkko-opetusjutuissa, tutustun ja testaan asian. Kaikki on helppoa, silloin kun sen osaa, mutta ennen kuin on oppinut, saattaa olla tosi raivostuttavia vaiheita. Nykyisin erilaisissa teknisissä vempaimissa on paljon sellaisia ominaisuuksia, että niiden käyttöön ottaminen saattaa vaatia jotain sellaista tietämistä / osaamista, mitä automaattisesti, ei tällaisella peruskäyttäjällä olekaan. Aloitin helpoimman väylän kautta ja ulkoistin laitteen valinnan perheemme juniorille (23v.).Tässä taannoin kävimme hakemassa juniorin minulle valitseman mp3-soittimen; juniori esitteli, tämä sopii sinulle, minä ostin ja maksoin.

(Käsitteistä: mp3 on formaatti joka tallentaa ääntä. Se antaa yleensä paremman/yhtä hyvän äänenlaadun kuin esim. .wav tiedostot, mutta tiedostojen koot ovat
huomattavasti pienempiä. Laite, jonka ostin on mp3-soitin.)

Käyttöönottokokemuksia:
Laite on mukavan pieni (6cm x 3cm x 1cm) ja kätevä sujauttaa taskuun tai laukkuun. Muistia siinä 512mb, juniorin näkemyksen mukaan riittävästi minun käyttötarpeeseen?? Periaatteessa toiminnot tuntuvat helpoilta, tosin näyttö, josta näitä toimintoja valitaan on pieni (1cm x 2cm) ja siinä on paljon valintamahdollisuuksia - mietin jo hetken, että tarvitsen uudet tehokkaammat silmälasit, jotta näen, mitä näytöllä on. Tunne meni ohitse aika pian, kun olin oppinut ymmärtämään / lukemaan kuvakkeita. (Tosin ikänäkösilmillä ei ole toivoakaan nähdä ilman laseja, mitä näytöllä on.)

Nyt osaan sujuvasti kuunnella radiota :). Samoin on helppoa äänittää puhetta ja radio-ohjelmia. Äänitettyjen tiedostojen poistamista, en meinannut hoksata, mutta onneksi juniori on nyt sidottu tähän projektiin, ja kotona käydessään hän näytti minulle miten se tapahtuu – ja totesi, että teki viisaasti, kun valitsi äidille samanlaisen kuin itsellään….

Yllättävän hyvä äänentoisto laitteessa on. Vaikka en koskaan käyttäisi tätä mp3 soitinta verkko-opetuksessa, se tulee olemaan mukanani esim. kesällä rullaluistelulenkeillä häivyttämässä liikenteen melua.

Seuraavaksi pitää opetella, miten netistä etsitään musiikkia – ladataan se mp3sina mp3-soittimeen (tekijänoikeuskysymykset?). Nyt on kuitenkin niin aurinkoiset ilmat ja länsirannikollakin kunnon talvi, että vapaa-aikani käytän muuhun kuin tämän opettelemiseen, jokin pilvinen päivä palaan asiaan. Toistaiseksi tyydyn kuuntelemaan radiota.

Oli todella aurinkoinen sunnuntai, 18 km hiihtolenkki merenjäällä.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kiitos käyttäjäkokemuksista! Saatanpa harkita minäkin mp3:n hankkimista ja jopa käyttämistäkin sitten, kun alan tunnistaa selvemmin urautumisen merkit ja kaipaan jotain uutta verkko-opetukseenkin.

Kiitos myös kommentoinnin suomenkielisestä ohjeesta.

Kirstiltä, joka tuo meidän tietoomme tämän blogin avulla verkko-opetuksen trendejä, kysyisin seuraavaa: Voinko luottaa siihen, että uusia innovaatioita tulee, ettei tarvitse pelätä urautumista?

7:29 AM  
Blogger Kirsti said...

Voin luvata, että innovaatiota on tarjolla enemmän kuin jaksamme vastaanottaa. Pitäisi vain osata poimia ne kaikkein käyttökelpoisimmat ja sitten opettaa käyttäjät hyvin.

Siihen tarvitaan meitä "pään seinään" iskijöitä, jokta kaiken kiireen keskellä kokeilemme kaikkia uusia juttuja, jotta jaksamme hoitaa rutiinit.

8:07 AM  

Post a Comment

<< Home